Om ervoor te zorgen dat Culemborg op gebied van verkeer in de toekomst veilig, bereikbaar en leefbaar blijft, heeft de gemeente Culemborg het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) opgesteld. In dat plan staat hoe de infrastructuur er in Culemborg over 10 jaar uitziet. Stap-voor-stap werken we naar de gewenste infrastructuur toe. In het GVVP staan alle verkeersmaatregelen die daarvoor nodig zijn. Dat zijn er heel wat. Infrastructurele maatregelen zijn kostbaar. Daarom kiezen het college en de raad ieder jaar een paar maatregelen uit om aan te werken.
Op de afbeelding hieronder ziet u een beeldsamenvatting van het GVVP. Klik op de afbeelding voor een grotere versie. Op deze pagina vindt u meer informatie over het GVVP. En informatie over de maatregelen waaraan de gemeente in 2022 werkt.
Drie doelen van het GVVP
Goede verbindingen voor voetgangers en fietsers
- Fietsverbindingen tussen oost en west. Van Parijsch via de Vianense Poort naar het centrum en verder naar Oost Culemborg.
- Veiliger maken van de dijken voor langzaam verkeer
- Fietsverbinding over de Lek
- Tunnel bij het station voor voetgangers en fietsers
- Betere toegankelijkheid voor voetgangers. Met name voor minder valide mensen.
Aantrekkelijker Openbaar Vervoer
- Station Culemborg als regionaal knooppunt waar je gemakkelijk kunt overstappen: trein, bus, auto en fiets bij elkaar
- Met aandacht voor het delen van vervoersmiddelen. Zoals deelfietsen en deelauto’s.
Veilige routes voor gemotoriseerd verkeer
- Extra aansluiting op de N320 voor auto’s
- Elektrische laadpalen in de stad
- Beperken overlast bevoorrading in de binnenstad
- Oplossing voor pakketbezorging in de wijken
Het volledige Gemeentelijke verkeer- en Vervoersplan vindt u in het Raadsinformatiesysteem.
In 2022 werkt de gemeente aan:
- Vianense Poort alleen toegankelijk voor langzaam verkeer: afronden van de verkeersmetingen
- Vervolg geven aan onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsverbinding over de Lek
- Herinrichting parallelweg Weidsteeg als fietsstraat
- Onderzoek en ontwerp volwaardige aansluiting N320
- Onderzoek en ontwerp Ovonde en rotonde Parallelweg Oost