Spreekrecht

U kunt uw mening aan de raad laten horen door gebruik te maken van het spreekrecht. Iedereen kan inspreken; van individuele inwoner van Culemborg tot vertegenwoordigers van groepen inwoners en organisaties.

Spreekrecht commissievergadering

In een commissievergadering kunt u alleen meepraten over onderwerpen die op de agenda staan. Er zijn twee manieren waarop u kunt inspreken tijdens een commissie. De oude regeling van 5 minuten spreekrecht is vervangen door ‘meepraten met’, de raads- en commissieleden tijdens de commissievergadering.

Spreekrecht raadsvergadering

Tijdens een raadsvergadering mag u alleen nog inspreken over onderwerpen die niet op de agenda van de vergadering staan. Hierop zijn uitzonderingen: als het niet mogelijk was om eerder over een onderwerp te spreken omdat dat onderwerp daarvoor niet al op de agenda van een voorbereidende commissievergadering heeft gestaan of omdat u de raadscommissie gemist heeft, mag u wél inspreken over dat onderwerp op de agenda van een raadsvergadering. Tijdens een raadsvergadering spreekt u altijd in aan het begin van de vergadering tijdens het agendapunt Spreekrecht burgers

Regels inspreken

  • U meldt zich tenminste 24 uur vóór het begin van de voorbespreking/vergadering bij de raadsgriffie om het te bespreken onderwerp of de onderwerpen kenbaar te maken
  • U krijgt als spreker maximaal vijf minuten het woord tijdens een raadsvergadering of u mag tijdens een commissievergadering meepraten
  • De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn, de totale spreektijd in een raadsvergadering is beperkt tot een half uur

Het spreekrecht is niet bedoeld voor:

  • Onderwerpen die niet tot het werkterrein van de commissie of gemeenteraad behoren
  • Verslagen en besluitenlijsten van vergaderingen
  • Keuze, voordrachten of aanbevelingen van personen
  • Klachten en bezwaren. Hiervoor is een klachtenregeling of anders de commissie bezwaarschriften

Heeft u vragen over de spreekrechtregeling dan kunt u terecht bij de raadsgriffie: