De uitvaartondernemer óf de nabestaande doet de aangifte bij de gemeente. Meestal moet dit binnen 6 dagen na het overlijden. Een begrafenis of crematie moet namelijk uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaatsvinden. Vraag toestemming voor een begrafenis of crematie aan de gemeente.
Voor het doen van online aangifte heeft u als uitvaartondernemer de volgende gegevens nodig:
- De A-verklaring digitaal, zodat u deze kunt toevoegen
- Burgerservicenummer van de overledene
- Geboortedatum en achternaam van de overledene
Om online af te kunnen rekenen, maken wij gebruik van I-Deal.
Dezelfde dag nog ontvangt u via e-mail het uittreksel en het verlof tot begraven/cremeren. Het uittreksel ontvangt u ook per post.
Voor het einde van de maand is het nodig dat u de B-envelop en de A-verklaring inlevert bij de gemeente. Dit kunt u doen aan de balie, maar dit mag ook per post.
Eerste keer online aangifte doen
Om online aangifte te kunnen doen heeft u een E-herkenningsmiddel nodig met een minimaal betrouwbaarheidsniveau van 2+. Voor meer informatie over e-herkenning kunt u terecht op www.e-herkenning.nl.
Om een aangifte te kunnen doen is het nodig dat u bij ons bekend bent. Doet u voor de eerste keer aangifte van overlijden voor uw organisatie neem dan contact op met ons op via burgerzaken@culemborg.nl. De volgende gegevens zijn dan nodig om ervoor te zorgen dat u online aangifte kunt doen:
- Kopie van uw ID-bewijs
- Uw burgerservicenummer
- Nummer van de Kamer van Koophandel met de juiste organisatienaam
- Uw e-mailadres en telefoonnummer.
Wat heeft u nodig voor een aangifte:
- geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
- verklaring van overlijden
- de enveloppe met verklaring over oorzaak van overlijden (B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek)
- trouwboekje (niet verplicht)
Uitstel van begraven of crematie
Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 dagen na overlijden te begraven of cremeren. U kunt dan uitstel vragen aan de burgemeester. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit uitstel.
Overlijden in het buitenland
Is een inwoner uit Nederland in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de gemeente waar deze persoon woonde. Hiervoor hebt u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. U kunt hiervoor contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat. Is er in het land waar u bent geen Nederlandse diplomatieke post? Dan kunt u naar de ambassade gaan van een ander EU-land. Of neem contact op met uw reisorganisatie of lokale politie. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl.