Identiteitskaart

Geldigheidsduur

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Aanvragen

U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
Voor de aanvraag maakt u een afspraak.

U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken.

Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.

Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Reizen met kinderen

Kinderen moeten een eigen reisdocument (een paspoort of identiteitskaart) hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.

Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Houd dan rekening met extra regels en uitgebreide controles door de Koninklijke Marechaussee aan de grenzen. Zo vraagt zij om een geldig paspoort of een ander identiteitsbewijs. Ook controleert de Koninklijke Marechaussee ouders die alleen met een kind het Schengengebied in of uit reizen. Het kan zijn dat u hiervoor toestemming nodig hebt. Dit gebeurt om internationale kinderontvoering tegen te gaan. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat u verder moet weten

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, hebt u toestemming van de curator nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Voor volwassenen

  • Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Alle paspoorten en/of identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas om te betalen, u betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft (gebruik hiervoor het formulier van de gemeente, dat staat hieronder). U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag én bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig bij de aanvraag.
  • Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas. u betaalt direct bij de aanvraag.

Dien uw toestemming in (DigiD nodig)

Let op: de digitale toestemming is 28 dagen geldig. Binnen deze tijd moet de identiteitskaart aangevraagd zijn.

Heeft u geen DigiD? Gebruik dan het formulier in pdf hieronder. Download het, print het uit, vul het in en neem het mee naar uw afspraak bij de gemeente.

Let op: bij de gemeente Culemborg kunt u alleen met PIN betalen!

  Nederlandse identiteitskaart voor 18 jaar en ouder
  (10 jaar geldig)
  € 70,35
  Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig)   € 37,95
  Toeslag bij een spoedaanvraag   € 53,00