Trouwen in Culemborg
Wij raden u aan tijdig met de gemeente een afspraak te maken. Voordat u kunt trouwen*, moet u uw voorgenomen huwelijk melden (voorheen 'ondertrouw') in de gemeente waar u wilt trouwen.
Wilt u een huwelijksdatum vastleggen in Culemborg? Stuur dan een e-mail naar burgerzaken@culemborg.nl. Zet in de e-mail:
- gewenste huwelijks-partnerschapsdatum
- de namen van u en uw partner
- geboortedatum van u en uw partner
- uw woonplaats en telefoonnummer(s)
Binnen 2 werkdagen nemen wij contact met u op.
Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten.
Huwelijksvoltrekking
In Culemborg kennen wij 3 soorten huwelijksvoltrekkingen:
Basic huwelijk: in het stadskantoor (Ridderstraat 250) aan de balie
Een kosteloos huwelijk dat voltrokken wordt aan de stadsbalie van het stadskantoor. Op het moment van vastleggen van de huwelijksdatum woont minstens een van de twee huwelijkskandidaten in Culemborg. Er zijn (maximaal) 4 wettelijke getuigen bij. Dit kan op de maandag en dinsdag om 09:15 uur.
Deze huwelijksceremonie duurt maximaal 10 minuten en heeft geen toespraak.
Medium huwelijk: in het stadskantoor (Ridderstraat 250) in een aparte ruimte
Een betaald huwelijk dat voltrokken wordt in een aparte ruimte van het stadskantoor. Op het moment van vastleggen van de huwelijksdatum woont minstens een van de twee huwelijkskandidaten in Culemborg. Er zijn maximaal 8 personen bij, inclusief bruidspaar, getuigen en gasten. Dit kan op de dinsdagmiddag om 15.30 uur. Deze huwelijksceremonie duurt maximaal 15 minuten en kosten € 160,-.
Premium huwelijk: in het stadhuis aan de Markt of op een eigen locatie
Een betaald huwelijk dat voltrokken wordt in het stadhuis of op een zelf gekozen locatie met een persoonlijke toespraak van een gekozen Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (Babs) of een 'eigen Babs'. Dit huwelijk kan plaatsvinden op tijdstippen die het bruidspaar zelf kan kiezen.
Trouwambtenaren
De gemeente Culemborg heeft 4 Buitengewoon Ambtenaren Burgerlijke Stand (Babs) ofwel trouwambtenaren. De gemeente wil graag uw eerste én tweede keus weten om te zorgen dat een van beiden uw huwelijk zal sluiten.
Eigen trouwambtenaar meenemen
Kiest u liever voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente? Of voor een vriend of familielid als trouwambtenaar? Dan kunt u hem of haar laten benoemen tot trouwambtenaar voor 1 dag. Download het formulier BABS voor een dag hier. Deze trouwambtenaar moet wel een Verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvragen in zijn woonplaats. Download het formulier VOG voor BABS hier.
Vooraf melding doen van uw huwelijk
Voordat u kunt trouwen, doet u melding in de gemeente waar u gaat trouwen (voorheen heette dit 'ondertrouw'). Woont u beiden buiten Nederland en is in ieder geval één van u Nederlander? Dan doet u de melding bij de gemeente Den Haag.
- Doe de melding uiterlijk 14 dagen voordat u gaat trouwen.
- U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de huwelijksdatum de melding doen.
- Bij de melding geeft u in totaal 2, 3 of 4 meerderjarige personen op als getuigen.
Informeer vooraf bij de gemeente waar u gaat trouwen en welke documenten u nog moet tonen. Vaak heeft de gemeente waar u de melding doet deze documenten al. De medewerker vertelt u welke van de onderstaande documenten nodig zijn.
- afschrift van uw geboorteakte en die van uw partner
- geldig identiteitsbewijs van u en uw partner
- kopie van de geldige identiteitsbewijzen van uw getuigen
- verklaring van ongehuwd zijn, als u in het buitenland hebt gewoond
Formulieren downloaden
U kunt onderstaande formulieren printen en ingevuld en ondertekend per post of ingescand naar info@culemborg.nl sturen.
Het aanvraagformulier VOG voor een eenmalige Babs moet worden ingediend bij de woongemeente van de betrokken Babs voor één dag. Als hij/zij de VOG heeft gekregen vanuit het ministerie, dan moet die VOG naar de gemeente Culemborg gestuurd worden.
De kosten voor een huwelijksvoltrekking:
maandag en dinsdag om 9.15 (zonder ceremonie) | gratis |
dinsdag om 15.30 uur (zonder ceremonie) | € 160,00 |
ma t/m vrij op locatie stadhuis (Oude Vismarkt 4) |
€ 604,00 |
zaterdag en buiten kantooruren op locatie stadhuis (Oude Vismarkt 4) | € 956,00 |
ma t/m za en buiten kantooruren op een eigen gekozen locatie |
€ 272,00 |
ambtelijke getuigen, per medewerker |
€ 53,00 |
Naast de bovengenoemde tarieven zijn de kosten voor de eventuele benodigde stukken:
trouwboekje | € 22,50 |
gast BABS met ervaring (hoeft niet beëdigd te worden) | € 53,00 |
gast BABS zonder ervaring (met beëdiging en begeleiding) |
€ 272,00 |
Let op: bij annulering worden er kosten verrekend.
3 maanden tot 14 dagen voor de huwelijksdatum €53,00, bij annuleringen binnen 14 dagen €105,-. Dit geldt voor alle huwelijken en geregistreerd partnerschappen.
U krijgt een factuur thuis gestuurd.